Σταθερή η πορεία της ακτοπλοΐας του νησιού

Δημοσίευση: 02/08/2010 11:08
Συντάκτης: digitalcrete.gr
338 προβολές

Με σταθερή πορεία παρά τη γενικότερη πτώση που παρατηρείται στην επιβατική κίνηση στην ακτοπλοΐα κινείται η Κρήτη, σύμφωνα με την ετήσια μελέτη της εταιρίας συμβούλων ΧRΤC.

Η ίδια μελέτη κατέγραψε μέση μείωση 20% κατά το μήνα Ιούλιο στα υπόλοιπα νησιά. Στο εξάμηνο Ιανουαρίου - Ιουνίου 2010 η επιβατική κίνηση έτρεξε με ρυθμούς μειωμένους κατά 15%, ενώ σε κάποιες ακτοπλοϊκές γραμμές η κίνηση κατέγραψε μείωση έως και 30%. Η μόνη εξαίρεση η γραμμή των Χανίων, η οποία παρουσιάζει μία μικρή αύξηση.

Η διαφορά αυτή στην επιβατική κίνηση της Κρήτης οφείλεται αφενός λόγω του μεγέθους και του χαρακτήρα των δρομολογίων της αφετέρου λόγω του έντονου ανταγωνισμού στις τιμές μεταξύ των εταιριών, σύμφωνα με τη μελέτη.

Οι ίδιοι είχαν αναφέρει ότι υπάρχει μείωση στην τουριστική κίνηση, λόγω των ακριβών ναύλων σε άλλα νησιά της Ελλάδας, πλην της Κρήτης και ελαχίστων άλλων περιπτώσεων.

«Η αλήθεια είναι ένα ισχυρό κίνητρο για τους τουρίστες είναι οι χαμηλές τιμές που έχουμε στις ακτοπλοϊκές μετακινήσεις. Δεν ισχύει όμως το ίδιο και για άλλα νησιά, όπως μας ομολογούν πολλοί πελάτες μας. Μάλιστα, σε αυτό ποντάρουμε κι εμείς οι επιχειρηματίες του κλάδου, αφού με αυτούς τους πελάτες δουλεύουμε, για να αυξηθεί η τουριστική κίνηση» των Ενοικιαζόμενων Δωματίων και Διαμερισμάτων Νομού Ηρακλείου «Filoxenia», Μανόλης Χατζάκης.  

Η τάση αυτή έχει ήδη αρχίσει να διαφαίνεται από τους πρώτους κιόλας μήνες του καλοκαιριού, καθώς οι εγχώριοι και ξένοι τουρίστες πηγαινοέρχονται στα λιμάνια (περισσότερο) και τα αεροδρόμια (λιγότερο) της Κρήτης, φορτωμένοι με τα… μπαγκάζια τους και την οικογένειά τους.

Όμως, τα στοιχεία αυτά είχε επιβεβαιώσει και το λιμεναρχείο Ηρακλείου, αναφέροντας ότι η επιβατική κίνηση κατά το μήνα Ιούλιο είναι σταθερή, ενώ αναμένεται αύξηση από τον Αύγουστο, τον παραδοσιακά μήνα των διακοπών για τους Έλληνες.

Στην αύξηση αυτή συμβάλλουν φυσικά οι δελεαστικές προσφορές και υπηρεσίες που προσφέρουν οι ακτοπλοϊκές γραμμές, όπως είναι ειδικές προσφορές σε τρίτεκνους, εκπτωτικές κάρτες μελών και φυσικά τα ημερήσια δρομολόγια. Η προτίμηση στα ημερήσια δρομολόγια είχε αρχίσει να διαφαίνεται ήδη από την αρχή της τουριστικής σεζόν, ενώ κορυφώνεται εν όψει του μήνα Αυγούστου, όταν και οι περισσότεροι εργαζόμενοι παίρνουν τις άδειές τους και ταξιδεύουν στους επιλεγμένους τουριστικούς προορισμούς.

Μελέτη

Στη μελέτη επισημαίνεται ακόμη ότι υπάρχει κίνδυνος να περιοριστούν σημαντικά τα δρομολόγια στις γραμμές εκείνες που εμφανίζουν χαμηλές πληρότητες. Όπως τονίζεται χαρακτηριστικά, «ο κλάδος της Ακτοπλοΐας είναι σε τέτοιον βαθμό αποδυναμωμένος που φαίνεται πολύ δύσκολο να ξεπεραστεί η παρούσα κατάσταση χωρίς αλλαγή του τρόπου εξυπηρέτησης των χρηστών σε ετήσια βάση. Δεν είναι απίθανο να επανέλθουν πολλά νησιά της χώρας σε περιορισμένη κάλυψη, όπως για παράδειγμα εκεί που τώρα εξυπηρετούνται ημερησίως να καλύπτονται κάθε δύο ή τρεις ημέρες ή ακόμα και εβδομαδιαίως».

Εξάλλου, η οικονομική κρίση έχει πλήξει και τον θαλάσσιο τουρισμό. Οι επιχειρηματίες του κλάδου κατέγραφαν μέχρι τα μέσα Ιουλίου δραματική πτώση των ναυλώσεων, που σε κάποιες περιπτώσεις ξεπέρασε το 80%.

Στελέχη του χώρου υπογραμμίζουν πως η κατάσταση το 2010 είναι πολύ χειρότερη από πέρυσι. Όπως υπολογίζουν οι ναυλώσεις, θα μειωθούν εφέτος έως και 90% σε σχέση με το καλοκαίρι του 2008. Πέρυσι, τα σκάφη που φιλοξενούν μέχρι 49 άτομα κατέγραψαν πτώση των ναυλώσεών τους έως και 30%, όσα φιλοξενούν μέχρι και 12 επισκέπτες είχαν απώλειες έως και 80%, ενώ τα ιστιοπλοϊκά είχαν απώλειες έως και 20%.