Προς μια ζωγραφική του καθαρού χρώματος

Δημοσίευση: 03/02/2016 12:02
Συντάκτης: archived
2235 προβολές

Η Εταιρία Κρητικών Ιστορικών Μελετών ανακοινώνει με μεγάλη χαρά τη διοργάνωση σειράς ομιλιών που θα πλαισιώσουν τις δύο νέες εκθεσιακές ενότητες του Ιστορικού Μουσείου Κρήτης (1ο επίπεδο), Οι Εικόνες της Συλλογής Ζαχαρία Πορταλάκη, 15ος-20ός αιώνας. Δωρεά Ζαχαρία Γ. Πορταλάκη (μόνιμη έκθεση) και Θεότητα, (α)συνέχεια. Συλλογή Σύγχρονης Τέχνης Ζαχαρία Γ. Πορταλάκη (περιοδική έκθεση). Οι διαλέξεις, που θα εστιάζουν στην ανάδειξη όψεων της μεταβυζαντινής και της σύγχρονης τέχνης, ξεκινούν το Σάββατο 6 Φεβρουαρίου, ώρα 19.30΄, με ομιλητή τον κριτικό τέχνης και Δρ. φιλοσοφίας κύριο Κωνσταντίνο Πρώιμο.

Η διάλεξη με τίτλο Προς μια ζωγραφική του καθαρού χρώματος. Η ριζοσπαστική αφαίρεση του Yves Klein στη Γαλλία της δεκαετίας του 1950, θέτει στο επίκεντρο  την ανταγωνιστική  σχέση μεταξύ του αφηρημένου εξπρεσιονισμού όπως διαμορφώνεται στη Νέα Υόρκη μεταξύ άλλων από τους Στάμο, Πόλλοκ, Ρόθκο κ.λπ., με την Γαλλική απάντηση της ριζοσπαστικής αφαίρεσης της δεκαετίας του ’50,  εστιάζοντας στο έργο  του πλέον αμφιλεγόμενου Γάλλου καλλιτέχνη Yves Klein.

Ειδικότερα, όπως σημειώνει ο Κωνσταντίνος Πρώιμος: «Σύμφωνα με τον ιστορικό τέχνης Serge Guilbaut το σκήπτρο της μητρόπολης της πρωτοπορίας έλαβε η Νέα Υόρκη από το Παρίσι στον μεταπολεμικό δυτικό κόσμο. Αντίστοιχα το κίνημα του αφηρημένου εξπρεσιονισμού που άνθισε στην ανατολική ακτή των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής έλαβε τη μεγαλύτερη δημοσιότητα ως η εμπροσθοφυλακή της δυτικής τέχνης έναντι των καλλιτεχνικών εξελίξεων στις σοσιαλιστικές δημοκρατίες του πρώην ανατολικού μπλοκ και στη Σοβιετική Ένωση. Παρά τις πληγές της από το δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, η Γαλλία δεν άργησε να ανασυνταχθεί καλλιτεχνικά και σύντομα, τη δεκαετία του 1950, αναζωπυρώθηκε η καλλιτεχνική κίνηση και δημιουργία. Όπως στις ΗΠΑ, έτσι και στη Γαλλία η αφαίρεση μεσουράνησε τη δεκαετία του 1950 παίρνοντας διάφορες μορφές. Μια ιδιαίτερη και αμφιλεγόμενη περίπτωση καλλιτέχνη είναι ο Yves Klein  που κατά τη διάρκεια του σύντομου περάσματός του από την ζωή και την τέχνη, αφού πέθανε λίγο μετά τα τριάντα του χρόνια, το 1962, πειραματίστηκε με την αφαιρετική ζωγραφική. Τα πειράματά του έμελλε να καθορίσουν τις αναζητήσεις κατοπινών καλλιτεχνών και στις δύο όχθες του Ατλαντικού ωκεανού αλλά ταυτόχρονα αντιμετωπίστηκαν με ιδιαίτερη καχυποψία ειδικά στις ΗΠΑ. Ακόμα και σήμερα η αποτίμηση της συμβολής της δουλειάς του διχάζει ιστορικούς και θεωρητικούς της σύγχρονης τέχνης και σε αυτή την αποτίμηση θέλησε να συμβάλει και η παρούσα εργασία».

Ο Δρ. Κωνσταντίνος Β. Πρώιμος έλαβε το διδακτορικό του από τη Νέα Σχολή Κοινωνικής Έρευνας της Νέας Υόρκης το 2001 μετά από σπουδές στην κοινωνιολογία, στην ιστορία της τέχνης και στη φιλοσοφία, στην Αθήνα, στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη. Έχει δημοσιεύσει εκτενώς στην Ελλάδα και στο εξωτερικό μελέτες αισθητικής, φιλοσοφίας και ιστορίας των εικαστικών τεχνών και υπήρξε  υπότροφος Helena Rubinstein στο Whitney Museum of American Art και διδακτορικός και μεταδιδακτορικός υπότροφος του ΙΚΥ. Η πρώτη του μονογραφία Στα όρια της αισθητικής. Ο ρόλος της τέχνης στα κείμενα του Martin Heidegger και του Jacques Derrida δημοσιεύτηκε από τις εκδόσεις Κριτική στην Αθήνα το 2003. Έχει διδάξει φιλοσοφία και ιστορία της τέχνης στα πανεπιστήμια Κρήτης, Κύπρου και στο Πολυτεχνείο Κρήτης και έχει εργαστεί στο μουσείο Solomon Guggenheim της Νέας Υόρκης. Από το 1998 ζει μόνιμα στα Χανιά όπου διδάσκει στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο και εργάζεται ως ανεξάρτητος κριτικός τέχνης και επιμελητής εκθέσεων.

Η διάλεξη θα γίνει στο αμφιθέατρο Γιάννη Περτσελάκη του ΙΜΚ

Είσοδος ελεύθερη